Podsumowanie Projektu Kreatywny Ninja!

 
 
 
W październiku i w listopadzie w ramach drugiej edycji projektu Kreatywny Ninja realizowanego przez Urząd Miasta Szczecinek, 320 uczniów uczestniczyło w zajęciach z kreatywnego myślenia. Projekt edukacji kreatywnej trwał ponad miesiąc i był adresowany do wszystkich ósmoklasistów szczecineckich szkół publicznych.
 
Jak powiedział nam burmistrz Daniel Rak – pierwsza edycja tego programu, przeprowadzona w maju bieżącego roku, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony dyrektorów szkół, jak i samych uczniów. Zdecydowaliśmy się więc, na kontynuację tego projektu, także w tym roku szkolnym.
Autorem projektu jest Monika Dołębska – trener kreatywnego myślenia, wykładowca metodyki Design Thinkng – myślenia projektowego w Collegium da Vinci w Poznaniu.
 
Program Kreatywny Ninja - to dodatkowe lekcje z kreatywności, podczas których uczniowie dowiedzieli się co to znaczy „być kreatywny” i jak rozwijać swój twórczy potencjał. Poznali proste i praktyczne narzędzia, pozwalające poszerzać pole widzenia i tworzyć duże ilości nowych rozwiązań. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się czym jest percepcje i jak ją sterować, zrozumieli czym jest inspiracja i jak jej poszukiwać. Zobaczyli też jak tworzyć nowe połączenia i myśleć poza schematem. Ważną częścią tych zajęć było także poznanie zasad pracy kreatywnej w grupie, a także dobra zabawa. Podczas zajęć uczniowie wcielali się w rolę detektywów, rozwiązywali kreatywne łamigłówki, a także zakładali własne firmy, tworząc dla nich nowe produkty i wymyślając hasła reklamowe.

Z badań wiemy, że – mówi nam burmistrz Daniel Rak -dlatego chcemy je rozwijać u naszej młodzieży poprzez takie właśnie dodatkowe programy.
Ta młodzież, stoi dziś u progu dużych zmian. Wyboru nowej drogi życiowej, nowej szkoły, a niektórzy zawodu – mówi Maciej Kaźmierski dyrektor szkoły podstawowej nr 7, im. Noblistów Polskich - ta zmian, która za chwilę się w ich życiu dokona, to dopiero początek. Po kilku latach edukacji, szybciej niż z nam się wydaje, ta młodzież trafi na rynek pracy i my ich już dziś do tego przygotowujemy. Oferując im, między innymi takie zajęcia.
Kreatywność to nie tylko, jak się niektórym wydaje umiejętności artystyczne. To przede wszystkim nieszablonowy sposób myślenia i działania. A co więcej, to umiejętność, którą można i trzeba doskonalić. To właśnie starałam się przekazać uczniom podczas tych zajęć – mówi trener kreatywności Monika Dołębska.
Dziś kreatywność jest niezwykle pożądana, nie tylko jako pasja w życiu osobistym, ale także ważna umiejętność na rynku pracy. Osoby kreatywne myślą w sposób elastyczny, a patrząc na problem widzą wiele potencjalnych rozwiązań. Są odważne, potrafią generować nowe pomysły i nie boją się działać poza schematami. W dzisiejszym świecie to umiejętności nie do przecenienia.
Z informacji, które pozyskałem z ankiet wypełnianych przez dzieci po zakończeniu projekt, uczniom bardzo podobała się zarówno tematyka, jak i sposób prowadzenia zajęć, który znacznie odbiegł od tego jak wyglądają ich lekcje na co dzień - mówi Rafał Stasik dyrektor szkoły podstawowej nr 5 im. Jana III Sobieskiego w Szczecinku - dzięki tym zajęciom nasi uczniowie zdobyli nową wiedzę i dowiedzieli się jak ją praktycznie stosować. Takie wychodzenie poza standardową pracę z podręcznikiem, rozwiązywanie realnych problemów, z którymi uczniowie spotykają się lub będą się spotykać w codziennym życiu, jest w moich oczach bardzo cenne.
Edukacja powinna sięgać po różne metody i te zajęcia to bardzo dobry przykład na to, aby pokazać uczniom, że możemy się uczyć na wiele sposobów, nie tylko zagłębiając się w podręczniki, ale także tworząc wspólnie kreatywne rozwiązania lub nowe projekty - mówi Krystyna Dianow dyrektor szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Szczecinku -myślę, że udział w tych zajęciach pomógł naszej młodzieży uwierzyć we własne siły, zobaczyć, że można podchodzić do rozwiązywania problemów na różne sposoby i odkryć swój potencjał.
Jak przyznaje Maciej Kaźmierski dyrektor szkoły Podstawowej nr 7 im. Noblistów Polskich - w tradycyjnym, szkolnym modelu nauczania, przy przeładowanej podstawie programowe, pomimo prób nauczycieli, nie zawsze wystarcza czasu na kreatywne działania i wspieranie twórczych postaw dzieci i młodzieży. Dlatego takie zajęcia okazały się doskonałym uzupełnieniem realizowanej podstawy programowej i spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, pedagogów oraz dyrektorów szkół.
Ten projekt jest znakomity – mówi Rafał Stasik dyrektor szkoły podstawowej nr 5 im. Jana III Sobieskiego w Szczecinku - ja jestem tymi zajęciami zafascynowany. Mówię to jako zawodowy nauczyciel – nam takich programów we współczesnej edukacji bardzo brakuje. Gdyby takie zajęcia były obecne w naszej codziennej ramówce, wszyscy byśmy na tym zyskali.
Krystyna Dianow dyrektor szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Szczecinku potwierdza - ten projekt jest bardzo dobrze przygotowany, a prowadząca Monika Dołębska jest bardzo kompetentna i ma świetny kontakt z dziećmi.
Praca z dziećmi to wielka przyjemność, ale też wyzwanie. Podczas zajęć pracujemy na wielu różnych obszarach z zakresu kreatywnego myślenia i myślenia w ogóle, a czasu jest niewiele, dlatego pogrzebane jest nam wzajemne zrozumienie, współpraca i dyscyplina. Na początku każdych zajęć wspólnie ustalamy zasady pracy i potem się ich trzymamy. Jeśli uczniowie chcą, a chcą zawsze, pracują także podczas przerw - mówi trener kreatywności Monika Dołębska. Dziś dzieci w szkole przyswajają duże porcje informacji, ale nie zawsze jest czas aby uczyć się jak z tą informacją pracować, jak jej używać w praktyce. Dlatego podczas tych zajęć skupiamy się na aspektach praktycznych, uczymy się jak segregować informacje, jak je zapamiętywać, jak tworzyć mapy myśli, czy też hipotezy wyprzedzające to, co wiemy na dzień dzisiejszy, bo właśnie z hipotez tworzy się postęp i to młodzież bardzo interesuje.
Młodzi ludzie są bardzo dobrymi rozmówcami i słuchaczami, są ciekawi świata i chcą zdobywać nowe kompetencje - dlatego uwielbiam z nimi pracować. Jednak dziś stoi przed nimi wiele wyzwań, których nasze pokolenie nie miało, a jednym z nich jest walka o swoją uwagę, percepcję, która bardzo łatwo ulega rozproszeniu. Jeśli nie potrafimy się na czymś skupić, nie będziemy potrafili efektywnie myśleć, uczyć się, tworzyć, czy rozwiązywać problemów. Dziś tak wiele bodźców zewnętrznych walczy jednocześnie o nasza uwagę. Jesteśmy otoczeni elektronicznymi narzędziami, komunikatorami, które cały czas nam przerywają, a tym samym rozpraszają nas i kradną nas czas. Uświadomienie sobie tego jest bardzo ważne. Pracowaliśmy z tym tematem i dzieci to doceniły.
 
Jak powiedział burmistrz Daniel Rak - druga edycja projektu Kreatywny Ninja została bardzo dobrze oceniona przez uczniów. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że aż 90% uczestników jest zadowolonych z zajęć i chciałaby w nich uczestniczyć.
 
Emisja programu Kreatywny Ninja na antenie TV Gawex od 16 grudnia. Zapraszamy do oglądania.
 
 
2019_ninja_galeria_1.JPG 2019_ninja_galeria_2.jpg 2019_ninja_galeria_3.JPG 2019_ninja_galeria_4.jpg 2019_ninja_galeria_5.JPG

 


Repertuar kina "Wolność"



 

Szczecinek - setki lat, tysiące możliwości


Zobacz nas także na: